Національна спілка краєзнавців України в розвитку напряму «музейна педагогіка»

14_презент_Руслана_ВiктНаціональна спілка краєзнавців України виступила одним із ініціаторів та учасників освітньо-культурологічного проекту «Музейна педагогіка в освітньо-культурному просторі Києва: досвід, проблеми, перспективи», презентація якого відбулася 24 квітня 2019 р. у приміщенні Національного музею літератури України.

Проект здійснюється в рамках Міської комплексної цільової програми «Освіта Києва. 2019–2023 рр.» та підпрограми «Позашкільна освіта» КПНЗ «Київська мала академія наук учнівської молоді» за підтримки Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). У заході взяли участь науковці, музейники, освітяни Києва, представники органів місцевого самоврядування, громадських організацій та засобів масової інформації.

10_вiтанняВідкрила зустріч фахівців директор КПНЗ «Київська мала академія наук учнівської молоді» Ірина Поліщук, яка наголосила на стратегії розвитку сучасної освіти, формуванні її інноваційної моделі з пріоритетом розвитку освіченої та творчої особистості, відзначила роль музейної педагогіки в сучасному освітньому процесі. З вітальним словом до учасників зібрання звернулася заступник директора Національного музею літератури України Раїса Сєннікова та розповіла про досвід роботи колективу музею з учнівською молоддю. Привітав аудиторію головний спеціаліст відділу позашкільної освіти Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Олександр Сергієв, відзначивши, що Міська комплексна цільова програма «Освіта Києва. 2019–2023 роки» орієнтована на створення єдиного освітнього простору з системою новітніх методів та засобів для розширення сприятливих умов та можливостей для всебічного розвитку молодої людини у відкритому освітньому просторі столиці та забезпечення професійного вдосконалення педагогів.

Презентуючи проект, заступник голови Національної спілки краєзнавців України, старший науковий співробітник Інституту історії України НАН України, керівник секції історії України відділення історії КПНЗ «Київська Мала академія наук учнівської молоді», доктор історичних наук Руслана Маньковська 16_презент_Руслана_Вiктзупинилася на КМАН, як моделі позашкільного закладу ХХІ століття, та середовищі для розвитку інтелектуальної молоді міста, зазначила актуальність проекту, її суспільну складову з утвердження гуманістичних цінностей і формування національної свідомості в молодого покоління, та освітньо-виховну, яка передбачає інтеграцію інноваційних педагогічних технологій та музейних практик в пізнавально-навчальний кластер позашкільної освіти для творчого розвитку та виховання особистості, формування «людини музейного типу». Конкретизуючи мету проекту з формування музейно-освітньої екосистеми Києва, Р.Маньковська акцентувала увагу на реалізації педагогічного потенціалу музеїв у освітньому просторі Києва, розвитку пошукової та дослідницької діяльності учнівської молоді, формуванні в підростаючого покоління потреби до «музейного спілкування». Серед очікуваних результатів доповідач звернула увагу на формуванні єдиного освітньо-музейного простору Києва для науково-дослідницької роботи учнівської молоді, отриманні нею досвіду екскурсійної та лекційної діяльності в музеї, впровадженні в навчальних закладах на загальноміському рівні «Музейного дня», створенні інформаційного навігатора, промоції напряму позашкільної освіти «Музейна педагогіка» та розробці Стратегії розвитку напряму «Музейна педагогіка» в Києві на 2020–2030 рр.

Завідувач відділу навчально-виховної роботи КПНЗ «Київська Мала академія наук учнівської молоді» Лариса Карчина 21_презент_Лариса_Якiвнрозкрила шляхи і можливості реалізації проекту, виділила заходи, які плануються на 2019 р.: науково-практичний семінар «Педагогіка дитинства: нове життя традиційних методик навчання і виховання в музейних практиках», соціально-педагогічний проект «Педагогіка позитиву музейному просторі. Тематичний дискусійний клуб», розповіла про проектування музейного простору та створення музейно-педагогічних програм. Педагог висвітлила форми учнівських практик в музейному просторі, зокрема науково-дослідницька діяльність, розробка пізнавально-освітніх маршрутів у місті Києві, створення учнівська музейної карти міста Києва, наголосила на комунікаціях в рамках проекту з музейними закладами та школами міста Києва, виділила проблему інклюзії в музейному просторі Києва.

28_виступи_Куковал_ска_Н_МПісля презентації проекту учасники зібрання взяли активну участь в її обговоренні. До дискусії долучилися генеральний директор Національного заповідника «Софія Київська», заслужений 22_виступи_Мiхно_О_П._JPGпрацівник культури України, заступник Голови Всеукраїнської Асоціації музеїв та заповідників України Неля Куковальська, директор Педагогічного музею України Олександр Міхно, доцент кафедри історичної та громадянської освіти Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка, кандидат педагогічних наук Оксана 24_виступи_Матвiйчук_О_EМатвійчук, проректор з науково-педагогічної роботи (корпоративне управління) ВНЗ Університету економіки та права «КРОК», кандидат психологічних наук, доцент Наталія 31_виступи_КрокНаконечна, віце-президент Всеукраїнської громадської організації «Ліга культури» Віра Зоц, директор спеціалізованої школи І–ІІІ ступенів з поглибленим вивченням англійської мови №85 міста Києва Тетяна Федунова.

Виступаючі позитивно оцінили основні положення проекту, 32_виступи_Школа35відзначили його актуальність та важливість для сучасної учнівської молоді, поділилися напрацьованим досвідом з музейної педагогіки, висловили пропозиції щодо необхідності налагодження координації в діяльності навчальних закладів та музеїв Києва, урізноманітнення форматів цієї співпраці тощо.

Сучасна музейна педагогіка спрямована на дієву взаємодію музею та юних відвідувачів, встановлення тривалих і різноманітних контактів з ними. Музей пропонує учнівській молоді проведення в музейній експозиції з пізнавальною метою навчально-освітньої діяльності для отримання спеціальної інформації, здійснення досліджень з використанням музейних фондів та бібліотеки, організацію інтелектуально-творчого дозвілля та здійснення професійної орієнтації.

Руслана Маньковська,
доктор історичних наук, заступник голови НСКУ

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *