18 травня світова спільнота відзначає Міжнародний день музеїв.
У сучасному житті роль музеїв помітно зростає. Вони виконують відповідальну місію в інтелектуальному вдосконаленні особистості, формуванні її дбайливого ставлення до історії, традицій та природи краю, подоланні духовної ентропії, утвердженні національної свідомості в суспільстві.
У діяльності Національної спілки краєзнавців України музейна справа займає чільне місце.
Музейне краєзнавство об’єднує тисячі дослідників рідного краю, серед яких музейники, науковці, громадські активісти, які докладають чимало зусиль, щоб зберегти та донести до сучасників унікальне історико-культурне надбання, яким володіє наша країна. Із приблизно 500 лише державних музеїв України понад 150 – це краєзнавчі заклади, а також майже 7 тис. громадських музейних осередків, складають неповторну духовну спадщину України, яку необхідно активно долучати до соціокультурних процесів сьогодення.
Важливим завданням, яке ставлять перед собою краєзнавці, є залучення до музейного простору молодого покоління. Формуванню людини «музейного типу» сприяє низка проектів та програм Спілки, спрямованих на зміцнення традиції відвідування музеїв серед школярів, використання освітньо-виховних та дослідницьких можливостей музеїв.
Спілка краєзнавців неодноразово розповідала про відкриття нових музеїв у різних областях країни, організованих краєзнавцями, реалізацію медіа-проекту «Музейні скарби України», освітньо-культурологічного проекту «Музейна педагогіка в освітньо-культурному просторі Києва: досвід, проблеми, перспективи», що здійснюється спільно з КПНЗ «Київська мала академія наук учнівської молоді» за підтримки Департаменту освіти і науки виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Нині, враховуючи умови карантину та застосовуючи можливості інформаційного суспільства, спілчани для вихованців Київської МАН розробили в дистанційному форматі освітньо-просвітницьку програму «Музей – дослідницька лабораторія». МАНівці в режимі on-line активно відвідують музеї Києва та України, знайомляться з експозиціями зарубіжних закладів. Віртуальні екскурсії супроводжуються обговореннями про історію закладів, події та історичні постаті, матеріали яких представлені в експозиціях, музейні раритети. Учні діляться враженнями та окреслюють наступні плани своїх дослідницьких розвідок, які тісно пов’язані з вивченням музейних фондів, залученням музейних предметів до свого дослідницького поля. Зокрема, відвідання Острозького замку спонукало до розмови про внесок князів Острозьких у розвиток української історії та культури, знайомство з історією Палацу Кирила Розумовського в Батурині сприяло вивченню трагічних сторінок історичного міста Батурин. Меморіальні музеї Михайла Грушевського в Києві, Уласа Самчука в Рівному зацікавили слухачів маловідомими фактами із повсякденного життя відомих особистостей. Учні стверджують, що музеї – це інтелектуально і креативно.
Музейний простір відкриває молоді, як і в цілому суспільству, глибину і могутність української культури, виховує почуття відповідальності за збереження цього духовного скарбу, як невід’ємної частини загальнолюдських цінностей, впливає на усвідомлення почуття національної гідності в суспільстві.