Національна спілка краєзнавців України привітала переможців ІІ туру Всеукраїнського конкурсу екскурсоводів музеїв навчальних закладів «Край, в якому я живу».
Підсумки були підведені 23-24 березня 2021 року Українським державним центром національно-патріотичного виховання, краєзнавства і туризму учнівської молоді Міністерства освіти та науки України.
За дорученням голови НСКУ Олександра Реєнта учасників зібрання привітала заступниця голови Руслана Маньковська, як зазначила: «Сучасний музей виступає дієвим живим суспільним організмом, який наділений суспільнотворчими функціями, а головне не лише зберігає духовну спадщину, але й впливає на соціум, є активним соціокультурним інститутом. Він розсуває кордони музейного простору, виходить за межі звичного розуміння “храму муз”, сховища реліквій, стає осердям громадського життя, важливим інструментом впливу на світогляд громадян».
На II тур конкурсу подано 55 презентацій екскурсій переможців І (обласних та Київського міського) туру. Презентації екскурсій подані на наступні види музеїв: військово-історичні – 17; історичні (широкого змісту) – 23; природничі, технічні, галузеві – 15.
Журі ІІ туру конкурсу сформовано з фахівців музейної справи, науковців, краєзнавців Миколаївської області, працівників Українського державного центру національно-патріотичного виховання, краєзнавства і туризму учнівської молоді та Комунального закладу «Миколаївський обласний Центр національно-патріотичного виховання, туризму та краєзнавства учнівської молоді».
Подані презентації екскурсій загалом відповідали вимогам Положення про Конкурс, засвідчили активну діяльність закладів освіти, учнів та педагогів щодо популяризації музейних колекцій, оволодіння вміннями працювати з джерелами та документами, представляти інформацію про матеріали фондів музею.
Серед учасників, які презентували музеї військово-історичного профілю, особливу виховну та пізнавальну цінність має екскурсія «Україна в боротьбі за свою незалежність». Її представила Євтушенко Софія, екскурсовод Музею бойової слави захисників Вітчизни ЗОШ І-ІІІ ступенів №34 Чернігівської міської ради. Матеріали екскурсії присвячені історії визвольної боротьби українського народу за незалежність та державний суверенітет. Зміст екскурсії охоплює проблемні питання Української революції 1917-1921 років, Другої світової війни, Антитерористичної операції в нинішній час у Донецькій і Луганській областях.
Комплекс експонатів історичного музею ліцею №1 Радивилівської міської ради Дубенського району Рівненської області представлено за темою «Шкільні скарби духовності», екскурсоводом Парійчук Ангеліною. Екскурсія висвітлює результати пошуково-дослідницької роботи учнів і вчителів школи з формування тематичної побудови музею, яка включає експозиційні розділи історії школи, світлиці випускників, пошани та пам’яті учнів ліцею, які були учасниками Антитерористичної операції.
Про активну діяльність педагогів та учнів ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Охтирської міської ради Сумської області у створенні Музею авіації та космонавтики, свідчить екскурсія Каменєвої Анни на тему «Кроки до космосу».
У презентації екскурсії представлено зібрані у музеї унікальні експонати про роль і місце видатних вчених, українців за походженням, у розвитку авіації та космонавтики, інструменти для роботи у відкритому космосі – молоток та ключі, камера згорання, яка використовувалась на космічному судні Союз», елементи обшивки космічного корабля багаторазового використання «Буран», котра може витримати температуру до 1600 градусів Цельсія.
Загальний аналіз надісланих матеріалів презентацій свідчить про активну роль учнівської молоді у пошуково-дослідницькій та екскурсійній роботі, бажання набувати поглиблені знання про події та історичні постаті, що мали вплив на суспільні процеси та соціальний розвиток рідного краю і України.
Учасники ІІ туру конкурсу, окрім досконалого знання матеріалів власних музеїв, показали навички подачі екскурсійного матеріалу, уміння структурувати інформацію, розуміння практичного значення музейної роботи.
Організатори конкурсу провели значну роботу, щоб online форма проведення зазначеного заходу була комфортною для учасників, педагогів, членів журі, стала важливою площадкою набуття нового ефективного досвіду індивідуальної і колективної роботи. У цій складовій прийняття управлінських рішень, формування засобів вирішення організаційних питань, методик та комп’ютерних технологій організатори розраховували на зустрічні зусилля учасників процесу. І в більшості випадків наших комунікацій ми спільно формували комфортне педагогічне середовище для наших вихованців.
Наталія Майдебура,
відділ краєзнавства та
наукових досліджень учнів