Івано-Франківська обласна організація Національної спілки краєзнавців України, ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» та Івано-Франківський обласний державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді провели Всеукраїнську науково-практичну онлайн-конференцію «Історико-краєзнавча діяльність у закладах освіти: проблеми і перспективи» за участі першої заступниці голови Національної спілки краєзнавців України Руслани Вікторівни Маньковської.
Метою конференції було розширення знань про історичне краєзнавство як комплексне вивчення історії краю і громадський рух, вивчення методики історико-краєзнавчої роботи як однієї з важливих її форм у закладах освіти; упорядкування дослідження про рідний край та їх джерельну базу, способи використання, форми організації краєзнавчої діяльності, застосування краєзнавчих знань в освітньому процесі; засвоєння і поглиблення теоретичних та практичних знань, умінь і навичок педагогів, студентів й учнів з організації історико-краєзнавчої, пошукової, музейної, пам’яткоохоронної діяльності в закладах освіти; формування загальних, спеціальних, професійних компетентностей, необхідних для ефективного розв’язування стандартних і нестандартних комплексних задач у професійній педагогічній діяльності.
Співорганізаторами конференції виступили: Міністерство освіти і науки України, Національна спілка краєзнавців України, Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Івано-Франківська обласна організація Національної спілки краєзнавців України, Департамент освіти, науки та молодіжної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації, Факультет історії, політології і міжнародних відносин, Кафедра історії України і методики викладання історії, Івано-Франківський обласний державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді, на базі якого і був проведений захід.
Роботу конференції вступним словом розпочав Ігор Євгенович Цепенда, доктор політичних наук, професор, ректор ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника». Учасників конференції вітали: заступник директора, начальник управління освіти і науки департаменту освіти, науки та молодіжної політики облдержадміністрації Гаврилюк Ігор Олегович, кандидат педагогічних наук, голова Івано-Франківської обласної організації Національної спілки краєзнавців України, директор Івано-Франківського обласного державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді Косило Михайло Юрійович, доктор історичних наук, професор, завідувач кафедри історії України і методики викладання історії ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» Райківський Ігор Ярославович.
У рамках роботи пленарного й секційних засідань з доповідями виступали близько 50 учасників.
Руслана Вікторівна Маньковська, доктор історичних наук, провідний науковий співробітник відділу історії України другої половини ХХ ст. Інституту історії України НАН України, перший заступник голови Національної спілки краєзнавців України, Заслужений працівник культури України, привітала учасників конференції та виступила з доповіддю «Музейна педагогіка в освітньо-виховному просторі України», в якій наголосила на усвідомленні й реалізації музейної педагогіки у закладах освіти. Під час свого виступу Руслана Вікторівна звернула увагу на важливість співпраці громадських організацій та закладів освіти при здійсненні історико-краєзнавчої діяльності.
Дмитро Григорович Омельченко, заступник директора з навчально-виховної роботи Українського державного центру національно-патріотичного виховання, краєзнавства і туризму учнівської молоді, у своїй доповіді «Форми та засоби організації краєзнавчо-дослідницької роботи у закладах освіти» ознайомив присутніх із експедиціями, акціями та конкурсами, які проводяться Українським державним центром національно-патріотичного виховання, краєзнавства і туризму учнівської молоді.
Ярослав Іванович Треф’як, кандидат педагогічних наук, доцент, під час свого виступу висвітлив методичні прийоми використання краєзнавчих матеріалів на уроках історії та в позакласній роботі.
Загалом, робота конференції відбувалась за такими напрямами (секціями):
- Інноваційні підходи до історичного краєзнавства у різних ланках (складниках) освіти: загальній середній, позашкільній, спеціальній, професійно-технічній, післядипломній, фаховій передвищій, вищій освіті.
- Організація та проведення науково-дослідницької, пошуково-краєзнавчої діяльності у закладах освіти.
- Музей закладу освіти як платформа краєзнавчих досліджень в контексті Нової української школи.
- Освітній процес з історичного краєзнавства та концептуальні засади Нової української школи.
- Краєзнавство як дійовий засіб патріотичного виховання.
У підсумку роботи конференції були прийняті рекомендації щодо перспектив розвитку історико-краєзнавчої діяльності у закладах освіти в Україні. За матеріалами конференції планується видання наукового збірника.